Prof. Dr. Lisa Schröder

Werdegang

BERUFLICHER WERDEGANG

  • Seit 2016
    Professur "Kindheitspädagogik" an der Hochschule Magdeburg-Stendal, Standort Stendal
  • 2015
    Vertretung der Professur "Kindheitspädagogik" an der Hochschule Magdeburg-Stendal, Standort Stendal
  • 2012-2015
    Wissenschaftliche Mitarbeiterin als Postdoktorandin am LVR-Klinikum Essen, Kliniken/Institut der Universität Duisburg-Essen, Klinik für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters
  • 2008-2012
    Wissenschaftliche Mitarbeiterin am niedersächsischen Institut für frühkindliche Bildung und Entwicklung (nifbe e.V.), Forschungsstelle "Entwicklung, Lernen und Kultur", Osnabrück
  • 2008-2010
    Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Kooperationsprojekt "Autonomy socialization: A comparative study in Estonia, Germany, and Sweden" an der Södertörn University, Schweden
  • 2006-2008
    Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Universität Osnabrück, Institut für Psychologie, Fachgebiet "Entwicklung & Kultur"

AUSBILDUNG

  • 2012
    Promotion, Psychologie; Titel der Arbeit: "Tell me about it! Mother-child reminiscing: A culture adaptive socialisation strategy" (Betreuerin: Prof. Heidi Keller)
  • 2006
    Master of Science, Psychologie; Titel der Arbeit: "The Influence of Elaborative and Autonomy Supportive Talk on Preschoolers' Event Memory" (Betreuerin: Prof. Elaine Reese)
  • 2005
    Masterstudiengang in Psychologie an der Otago University, Dunedin, Neuseeland
  • 2004
    Diplom, Rehabilitationspsychologie (FH); Titel der Arbeit: "Die tägliche KiTa-Betreuung in ihrer Wirkung auf mütterliche Trennungsängste und das Verhalten von Kindern" (Betreuerin: Prof. Liselotte Ahnert)
  • 2000-2004
    Diplomstudium Rehabilitationspsychologie, Hochschule Magdeburg-Stendal, Standort Stendal

STIPENDIEN

  • 2012-2014
    Stipendiatin des Forschungskollegs "Frühkindliche Bildung" der Robert Bosch Stiftung GmbH
  • 2010
    4-monatiges Doktorandenstipendium an der Universität Tartu, Estland im Rahmen des "Doctoral studies and internationalization program"

Publikationen

Peer-reviewed

  • Carmiol, A. M., & Schröder, L. (2019). Emotion talk during mother-child reminiscing and book sharing and children's socioemotional competence: Evidence from Costa Rica and Germany. Culture and Brain, 7(2), 126-147.
  • Schröder, L., Dintsioudi, A., List, M. K., & Keller, H. (2019). Teachers' conversational style and children's language development in German childcare centers: A culture- sensitive intervention. Journal of Cross-Cultural Psychology, 50(2), 164-184.
  • Knoll-Pientka, N., Zmyj, N., Hebebrand, J., & Schröder, L. (2017). Genetischer Einfluss auf die Varianz im prosozialen Verhalten. Kindheit und Entwicklung, 26(3), 184-195.
  • Schröder, L., Seehagen, S., Zmyj, N., & Hebebrand, J. (2016). Wie du mir, so ich dir? Die Entwicklung von prosozialem Verhalten und der Zusammenhang mit externalisierenden und internalisierenden Auffälligkeiten. Zeitschrift für Kinder-und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 44(1), 31-38.
  • Tulviste, T., Tõugu, P., Keller, H., Schröder, L., & De Geer, B. (2016). Children's and mothers' contribution to joint reminiscing in different sociocultural contexts: Who speaks and what is said. Infant and Child Development, 25(1), 43-63.
  • Schröder, L., Kärnter, J. & Keller, H. (2014). Telling a "baby story": Mothers narrating their pre-schoolers' past across tow cultural contexts. Memory, DOI: 10.1080/09658211.2014.931974.
  • Schröder, L., Keller, H., & Kleis, A. (2013). Parent-child conversations in three urban middle- class contexts: Mothers and fathers reminisce with their daughters and sons in Costa Rica, Mexico, and Germany. Actualidades en Psicología, 27, 81-104.
  • Schröder, L., Keller, H., Kärtner, J., Kleis, A., Abels, M., Yovsi, R. D., Chaudhary, N., Jensen, & H., Papaligoura, Z. (2013). Early reminiscing in cultural context: Cultural models, maternal reminiscing styles, and children's memories. Journal of Cognition and Development, 14, 10-34.
  • Schröder, L., Kärtner, J., Keller, H., & Chaudhary, N. (2012). Sticking out and fitting in: Culture-specific predictors of 3-year-olds' autobiographical memories during joint reminiscing, Infant Behavior and Development, 35, 627-634.
  • Tõugu, P., Tulviste, T., Schröder, L., Keller, H., & De Geer, B. (2012). Content of maternal open questions and statements in reminiscing with their 4-year-olds: Links with independece and interdependence orientation in European contexts. Memory, 20, 499-510.
  • Schröder, L., Keller, H., Tõugu, P., Tulviste, T., Lenk, M., Schwarzer, M., Rübeling, H., & De Geer, B. (2011). Cultural expressions of preschoolers' emerging self: Narrative and iconic representations. Journal of Cognitive Education and Psychology, 10, 77-95.
  • Hofer, J., Schröder, L., & Keller, H. (2011). Motivational basis of body contact: A multicultural study of mothers and their three-month-old infants. Journal of Cross-Cultural Psychology, 43, 858-876.
  • Tõugu, P., Tulviste, T., Schröder, L., Keller, H., & De Geer, B. (2011). Socialization of past event talk: Cultural differences in maternal elaborative reminiscing. Cognitive Development, 26, 142-154.

Weitere Veröffentlichungen

  • Borke, J., Lamm, B., & Schröder, L. (2019). Kultursensitive Entwicklungspsychologie (0-6 Jahre): Grundlagen und Praxis für pädagogische Arbeitsfelder. Vandenhoeck & Ruprecht.
  • Schröder, L. (2018). Sprachkulturen - Wie sprechen wir mit Kindern? Betrifft Kinder, 09-10, S. 22-26.
  • Schröder, L. & Dintsioudi, A. (2018). "Ich und Du" oder "Wir und Sie" Die Berücksichtigung kulturspezifischer Sprachstile im Kita-Alltag. In M. Knoops, M. Hundt, N. Naujok, & P. Völkel (Ed.) Handreichung Kultursensible Kita-Pädagogik: Praxiseinblicke sowie entwicklungspsychologische, sprachwissenschaftliche und rechtliche Aspekte. Diakonisches Werk Berlin-Brandenburg-schlesische Oberlausitz/VETK, S. 50-53.
  • Dintsioudi, A., & Schröder, L. (2017). Sprachstile und deren Wirkung auf die kindliche (Sprach-) Entwicklung. In B. Lamm (Ed.) Handbuch Interkulturelle Kompetenz: Kultursensitive Arbeit in der Kita. Verlag Herder GmbH, Freiburg, S. 180-187.
  • Döge, P., & Schröder, L. (2017). Wahrnehmung und Denken aus unter-schiedlicher kultureller Perspektive. In B. Lamm (Ed.) Handbuch Interkulturelle Kompetenz: Kultursensitive Arbeit in der Kita. Verlag Herder GmbH, Freiburg, S. 208-215.
  • Schröder, L., Keller, H., Dintsioudi, A., & List, M. (2013). Alltagsbasierte Sprachbildung in der Kita. Lehrfilm mit Begleitheft. Cornelsen Verlag, ISBN-10: 3589248394.
  • Schröder, L. & Döge, P. (2013). Sprachbildung und Sprachförderung - Zentrale Themen und Herausforderungen in der interkulturellen Praxis. In H. Keller (Ed.) Interkulturelle Praxis in der Kita. Wissen - Haltung - Können. Verlag Herder GmbH, Freiburg.
  • Döge, P. & Schröder, L. (2013). "Wie siehst Du die Welt?" - Umweltwahrnehmungs- und Denkstile. In H. Keller (Ed.) Interkulturelle Praxis in der Kita. Wissen - Haltung - Können. Verlag Herder GmbH, Freiburg.
  • Tulviste, T., Tõugu, P., Keller, H., Schröder, L., & De Geer, B. (2012). Different faces of autonomy: Mother-child past event conversations across cultural developmental pathways. In T. M. Tchombe, A. B. Nsamenang, H. Keller, M. Fülöp (Eds.). Cross- Cultural Psychology Research: An Africa-centric Perspective (1). Limbe, Cameroon: Bukhum Communications.
  • Otto, H., Schröder, L., & Gernhardt, A. (2012). Weiterbildungsformate für interkulturelle Pädagogik in Kindertageseinrichtungen. Eine Expertise der Weiterbildungsinitiative Frühpädagogische Fachkräfte (WiFF).
  • Schröder, L. & Keller, H. (2012). Alltagsbasierte Sprachbildung. Nifbe-Themenheft Nr. 6. ISBN 978-3-943677-05-8.

Vorträge

Internationale Kongressbeiträge

  • Schröder, L. (2017, August). A comparison of mothers' and teachers' socialisation goals in German childcare centres. In N. Watanabe: Mothers' beliefs and values regarding early childhood socialisation. Symposium auf dem 27. Congress of the European Early Childhood Education Research Association (EECERA), Bologna, Italien.
  • Schröder, L. (2016, Juli). "How did you feel?" Mother-child conversations about emotionally salient past events and children's psychological adjustment in a German sample. In Y. Yang & Q. Wang (chair): Mother-child Emotional Discourse and Child Socio- emotional Outcomes: Understanding the Role of Culture. Symposium auf dem 31. Congress of Psychology (ICP), Yokohama, Japan.
  • Schröder, L., Dintsioudi, A., List, M., Vollbehr, M., & Keller, H. (2014, Juli). Elaborative and socially oriented conversations in preschools: A culture sensitive intervention study. In G. Melzi (chair): Narrative Interactions in the Preschool Years: Encouraging Caregivers to Support Children's Skills and Cultural Heritage. Symposium auf dem 13. International Congress for the Study of Child Language (IASCL), Amsterdam, Niederlande.
  • Schröder, L., Dintsioudi, A., List, M., Vollbehr, M., & Keller, H. (2014, Juli). "Speech-culture in day-care centers" - A didactic film on a culture sensitive approch to support children's languae development. Vortrag und Filmpräsentation auf dem 28. International Congress of Applied Psychology (ICAP), Paris, Frankreich.
  • Schröder, L., & Keller, H. (2013, April). What does matter? Culture specific influences of the content mothers focus on when reminiscing with their preschoolers. In Robyn Fivush (chair): New conceptualizations of cultural approaches to maternal reminiscing. Symposium auf dem Bienniel meeting of the Society for research in Child Development (SRCD), Seattle, USA.
  • Schröder, L., Starch, A., Dintsioudi, A., & Keller, H. (2012, Juli). "Speech-culture in day-care centers": A culture sensitive intervention with nursery teachers in Germany. In Carolin Demuth (chair): Novel looks at everyday communication with children: How children are socialized towards cultural understandings of the world and of self. Symposium auf dem 21. Congress of the International Association of Cross-Cultural Psychology (IACCP), Stellenbosch, Südafrika.
  • Schröder, L., Keller, H., Tõugu, P., Tulviste, T., De Geer, B., & Schwarzer, S. (2011, Juli/August). Narrative and iconic representations of preschoolers emerging self in different cultural contexts. In Q. Wang (chair): Culture and Memory. Symposium auf der 5. International Conference on Memory (ICOM), York, UK.
  • Schröder, L., Yildirim, D., & Keller, H. (2011, Juni/Juli). Cognitve styles of German and Turkish migrant children and their mothers living in Osnabrück. In H. Kller (chair): Developmental pathways in the context of migration - the case of Turkish families living in Germany. Symposium auf der Regional Conference of the International Association of Cross-Cultural Psychology (IACCP), Istanbul, Türkei.
  • Schröder, L., Keller, H., Tõugu, P., Tulviste, T., Rübeling, H., Lenk, M., Schwarzer, S., & De Geer, B. (2010, Juli). Verbal and visual reconstructions of culture specific self- expressions in preschoolers. Poster auf dem 20. Congress of the International Association of Cross-Cultural Psychology (IACCP), Melbourne, Australien.
  • Schröder, L., Kärtner, J., Keller, H., & Chaudhary, N. (2010, Juli). Culture-specific pathways of autobiographical memory development. Poster auf dem 21. Biennial Congress of the International Society for the Study of Behavioral Development (ISSBD), Lusaka, Sambia.
  • Schröder, L., Tõugu, P., Tulviste, T., Lenk, M., & De Geer, B. (2010, Mai). Narrative and pictorial reconstructions of the self in Estonian, German, Swedish, and Cameroonian preschoolers. Vortrag auf der Doktorandenkonferenz der Universität Tartu, Lepanina, Estland.
  • Schröder, L. (2009, Dezember). Lab experiences - cultural challenges in cross-cultural research. Workshop: Innovative qualitative and mixed methods: Lessons from Israel and Germany, The Hebrew University of Jerusalem.
  • Schröder, L., Otto, H., & Keller, H. (2009, August). Cultural cognition in 6-year old children: Developing culture-sensitive stimuli to assess children's cognitive styles. In H. Keller (chair): Challenges in cross-cultural developmental psychology. Symposium auf der 4. African Regional Conferences of the International Association of Cross-Cultural Psychology (IACCP), Buea, Kamerun.
  • Schröder, L., Kleis, A., Keller, H., & Jensen, H. (2007, Juli). Reminiscing and narrating about the past in Costa Rican and German mothers: Implications for autobiographical memory development. In A. Kleis & L. Schröder (chair): Autobiographical memory and culture across the life-span. Symposium auf dem 4. Latin American Regional Congress of Cross-Cultural Psychology (IACCP), Mexiko Stadt, Mexiko.

Nationale Kongressbeiträge

  • Schröder, L., Dintsioudi, A., List, M., & Keller, H. (2016, März). Alltagsbasierte und kultursensitive Sprachbildung in der Kita - Eine Interventionsstudie. In A. Sommer & H. Wadepohl (chairs): Qualität pädagogischer Interaktionen in Kindertageseinrichtungen. Syposium auf dem 25. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Kassel.
  • Schröder, L.; Zmy, N., Seehagen, S., & Hebebrnad, J. (2015, März). Geben und Nehmen? - Das Teilverhalten von Kindern mit und ohne Verhaltensauffälligkeiten. Vortrag aud dem XXXIV. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Kinder- und Jugendpsychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie e.V. (DGKJP), LMU München.
  • Schröder, L., Dintsioudi, A., List, M., Vollbehr, M., & Keller, H. (2014, September). Alltagsbasierte Sprachbildung in der Kita - Eine Interventionsstudie. Posterpräsentation in L. Schröder (chair): Die Unterstützung sprachlicher Bildung in der Vorschulzeit: Entwicklung und Förderung von Laut- und Schriftsprache im familiären und außerhäuslichen Kontext (Kita) auf dem 49. Kongress der Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Ruhr-Universität Bochum.
  • Schröder, L., Keller, H., Starch, A., Dintsioudi, A. (2012, März). "Sprachkultur in der Kita" - ein alltagsbasierter Sprachförderansatz. In L. Schröder (chair): Herausforderung Sprache in der Kita: Interdisziplinäre Perspektiven auf Sprachentwicklung und Sprachförderung. Symposium auf dem 23. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaften (DGfE), Osnabrück.
  • Schröder, L., Keller, H., Starch, A., & Dintsioudi, A. (2011, September). Kultursensitive Sprachförderung im Kita-Alltag - eine Interventionsstudie. In L. Schröder (chair): Sprachentwicklung und Sprachförderung im Kontext Kita. Symposium auf der 20. Fachtagung Entwicklungspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Erfurt.
  • Schröder, L., Yildirim, D., & Keller, H. (2011, September). "Wie Kinder die Welt sehen" Wahrnehmungsstile türkisch stämmiger Kinder und ihrer Mütter. In B. Leyendecker & R. Bondü (chair): Zugewanderte Familien - Entwicklung und Akkulturation. Symposium auf der 20. Fachtagung Entwicklungspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Erfurt.
  • Schröder, L. (2011, Juni). Modellprojekt: Sprachkultur in der Kita. Vortrag auf dem nifbe- Kongress "Auf dem Weg zur KiTa 2020", Hannover.
  • Schröder, L. Keller, H., Kärtner, J., & Kleis, A. (2009, September). Gemeinsames Erinnern in sieben kulturellen Kontexten: Mütterliche Konversationsstile und deren Einfluss auf das autobiographische Erzählen 3-jähriger Kinder. In T. Habermas (chair): Dialog der Generationen. Symposium auf dem 19. Kongress der Fachgruppe Entwicklungspsychologie (DGP's), Hildesheim.
  • Schröder, L., Otto, H., & Keller, H. (2008, Juli). Perceiving the world in different ways: Analytic and holistic processing in two different cultural contexts. In H. Keller (chair): Early childhood in sub-Saharan Africa:Broadening our understanding of developmental pathways. Symposium auf dem 19. International Congress of Cross- Cultural Psychology (IACCP), Bremen.
  • Schröder, L., Keller, H., Kleis, A., Chaudhary, N., & Yovsi, R. D. (2008, Juli). Mother-child reminiscing reflects different socialization goals. The impact of autonomy and relatedness. In Q. Wang (chair): Developing autobiographical memory in cultural contexts. Symposium auf dem 20. Biennial Congress of the International Society for the Study of Behavioural Development (ISSBD), Würzburg.
  • Schröder, L., Kleis, A., Borke, J., & Keller, H. (2007, August). The influence of parent-child reminiscing for the construal of a gendered self. Poster auf der 13. European Conference on Developmental Psychology (ESDP), Jena.

Kontakt

Kindheitspädagogik
Tel.: (03931) 2187 3827
E-Mail: lisa.schroeder(at)h2.de

Besucheradresse: Osterburger Straße 25, Haus 3, Raum 1.05

Hintergrund Bild